jaggerdigmittliv

Om sexuella övergrepp, Självskadebeteende och Ångest

Vestibulit, ond cirkel sex & att säga nej

Kategori: Allmänt

Ett gammalt ex..

När jag var kring 16 blev jag tillsammans med en kille som var betydligt äldre än mig. Jag 89a. Han 82a. Han var inte vacker någonstans och jag var inte kär i honom vad jag kan minnas. Varför var jag då tillsammans med honom? Bra fråga. Jag kan inte förstå det heller, mina vänner kan inte förstå det, min mamma kan inte förstå det. Ingen kan förstå det. När någon nämner honom säger jag bara. prata inte om honom, påminn mig inte om honom. Han var stor, tjock, hårig, luktade alltid svett, gula tänder efter snuset, söp sig alltid aspackad på helgerna, hans hem var ett skämt som nåt hem från tv-programmet "Rent hus", jag fick inte prata med killar för honom då blev han förbannad, för ca 1 år sedan fick jag ett samtal från polisen som frågade ut mig om vårat sexliv. Han hade tydligen haft sex med en tjej som sov på fyllan och det äcklar mig så otroligt mycket att jag varit med den här killen. Har inte hört mer om den händelsen och vill inte veta heller. Den där tjejen är heller inte guds bästa barn och hon var även hans bästa tjejkompis och hon hade snott pengar av honom tidigare. Men nog om det. Nu har ni iallafall fått en bild av honom. Hur kom det sig att jag valde att vara med den här killen. Minns inte så mycket av att vi hade bra sex i början men antagligen hade vi det. Efter nån månad iaf började jag få ont när vi hade sex och det blev bara värre och värre. Snustorr som jag var hade vi sex endå fast jag itne ville och det ledde självklart till att mitt tillstånd förvärrades. det gjorde så fruktansvärt ont men nu när jag tänker på det tror jag att jag hamnade i den där onda cirkeln igen. Jag lät honom ha sex med mig och var med på det för att få det överstökat så fort som möjligt. Jag fick senare diagnosen vestibulit av en doktor. Jag kunde vakna av att han tog på mig och det är inte heller helt omöjligt av att jag vaknade av att han hade sex med mig och jag låg bara och tog emot. Jag har aldrig förr satt ord på det här för jag har inte förstått, inte för att jag förstår så mycket mer nu men jag ser ju samma mönster iaf. Det är främst det att säga nej. JAG KAN INTE SÄGA NEJ!. Det lärde jag mig under öveergreppen. jag sa aldrig nej. Efter 2 år med honom så tog jag mitt förnuft till fånga och gjorde slut. Det är det bästa jag någonsin gjort. Träffade en ny kille efter några månader och det var då min läkeprocess kunde börja på riktigt. Honom var jag verkligen kär i och han behandlade mig med respekt. Vårat sexliv var underbart från början till slut. Vad hände liksom?
ATT SÄGA  NEJ!!
Men det är det här med att säga nej jag har så otroligt svårt för. Sen det tog slut mellan mig och mitt X för nästan precis ett år sedan har jag haft sex med 13 stycken. Iallafall 6-7 stycken av dom har jag inte velat haft sex med men inte kunnat säga nej och haft det endå. Men jag har mig själv att skylla för att jag satt mig i såna situationer.
Den ena gick jag med hem efter krogen för att han inte ville att jag skulle gå hem själv. Hade inte en tanke på att ha sex med honom. Jag sa det till och med när vi la oss i hans dubbelsäng att jag inte ville ha sex med honom. När jag håller på att somna känner jag hur han börjar ta på mig. Jag vågar inte säga nej och det slutar med att han har sex med mig när jag låtsas sova. Jag vet inte om han visste att jag sov eller om han trodde att jag var vaken. Har aldrig berättat om den händelsen för någon. Kände mig så otroligt äcklig och smutsig efteråt och gör det fortfarande när jag tänker på det. Minns att det gjorde lite ont men ingenting mer. Tror jag kopplade bort mig själv lite där.
En annan gång var när jag och min kompis var utomlands. Vi följde med två engelska killar hem på efterfest. jag och min kompis går in på toan och snackar och hon berättar att hon vill ha sex med den ena killen som ser rätt bra ut, den andra killen ser enbart äcklig och gammal ut tycker jag (han var 29 men såg ut som 35) Känner att jag börjar få lite panik. "men då måste ju jag ha sex med han" säger jag. Nej det behöver du ju inte säger min kompis, det är bara att säga att du inte vill. Sen kom vi fram till att jag skulle ha sex med honom endå, det är ju bara sex liksom tänker man där i fyllan. Jag låter han ta på mig och tränga in i mig och efteråt känner jag mig äcklig och smutsig igen.
En annan gång tjatade en kille till sig sex på en efterfest. Ville absolut inte ha sex med honom men till slut gav jag med mig för att få det överstökat bara.
Varför gör jag såhär? Jag skäms över att jag har haft sex med så här många. Varför gör jag det? Handlar det om bekräftelse eller något helt annat? jag vet inte. Eller vill jag bara ha sex? För majorieten av dom jag har legat med har jag faktiskt velat. Vill hitta en kille som jag kan dela min vardag med men varför måste jag ha sex med dom första gången jag träffar nån.
FAKTA OM VESTIBULIT
När en kvinna får vestibulit kan smärttillståndet sägas bero på att slemhinnan i slidöppningen är utsliten, vilket leder till att nerver växer ut och kvinnan blir extra smärtkänslig. Då sår eller liknande förslitningsskador läkt försvinner normalt nervöverkänsligheten, men hos kvinnor med vestibulit gör den inte det.

Det finns inga tydliga orsaker till varför vissa kvinnor får vestibulit. Flera olika förklaringar diskuteras, och vestibulit anses kunna ha flera olika orsaker samtidigt som det hos olika patienter kan vara helt olika orsaker. Hos vissa patienter anses det finnas en psykisk koppling till problemen, medan det hos andra är den fysiska aspekten som kan anses överväga. Ofta anses också de psykologiska aspekterna kring vestibulit snarare vara en följd av sjukdomen än en orsak till den.

Vanligt då det gäller vestibulitdrabbade kvinnor är att det tidigare förekommit ett flertal antibiotikabehandlingar. Detta kan medföra att den normala skyddande bakteriefloran skadas, och svampinfektioner uppkommer.

När en kvinna får vestibulit kan smärttillståndet sägas bero på att slemhinnan i slidöppningen är utsliten, vilket leder till att nerver växer ut och kvinnan blir extra smärtkänslig. Då sår eller liknande förslitningsskador läkt försvinner normalt nervöverkänsligheten, men hos kvinnor med vestibulit gör den inte det.

Vestibulit är dock ett fenomen som förbryllar forskare genom att ofta inte ha någon logisk förklaring överhuvudtaget. Inga kopplingar kan göras till sexuella övergrepp eller andra sexuella erfarenheter och/eller sexvanor.
Då det gäller p-piller är det enda tydliga sambandet mellan dessa och vestibulit att kvinnor som börjar med p-piller i sina tidigaste tonår (tretton - fjorton år) och har ätit dem i mer än två år, har en tendens att oftare drabbas av vestibulit än andra. Inga skillnader kan heller påvisas då det gäller ålder för sexuell debut, antal graviditeter eller antal sexpartners.

Vissa forskare menar att det finns ett samband mellan kvinnor vars livsstil präglas av höga krav och ambition och vestibulit. Att leva under höga krav och stress sägs vara orsak till en rad andra sjukdomar, exempelvis magsår, och på samma sätt anses stressen i livsstilen påverka slemhinnorna i underlivet. Detta kan leda till sköra slemhinnor, men även till att kvinnan känner sig spänd även vid samlag, vilket leder till friktion som är påfrestande för slemhinnorna.
Forskare som anser att vestibulit är en livsstilssjukdom tror inte heller att vestibulit är en sjukdom som funnits oupptäckt länge, utan att det är en sjukdom som uppstått under senare år.

Kommentarer

  • Angela säger:

    Jag känner nästan exakt som du..

    Men jag har aldrig varit utsatt för övergrepp vad jag minns. Tänk om jag har trängt bort det? Jag vet inte. Jag har haft sex med tio stycken och jag är sjutton år. Förlorade oskulden när jag var fjorton.



    mejla mig gärna. [email protected]

    2010-12-21 | 10:17:01
  • Nina säger:

    Låter hemskt jobbigt det där :s. Kan dock inte känna igen mig, men har en vän som beskrivit ungefär samma känslor som du..

    2010-12-28 | 15:22:00
    Bloggadress: http://noninona.bloggsida.se
  • Erica säger:

    Ganska gammalt inlägg, men jag känner igen mig i det du skriver, faktiskt. Men jag har bara haft dåligt självförtroende/självkänsla, därav att jag legat med killar. Är 17 år och har legat med 13 killar, jag skäms så in i.. Inget går att göra ogjort. Majoriteten av alla jag legat med har varit misstag. Men men.. that's another chapter.

    2011-08-04 | 02:23:19

Kommentera inlägget här: