jaggerdigmittliv

Om sexuella övergrepp, Självskadebeteende och Ångest

föreläsning

Kategori: Allmänt

Var som sagt på föreläsning i morse. Väldigt intressant men också jobbigt att höra hennes historia, men såna här saker är viktiga att höra för att folk ska få upp ögonen. Beundrar verkligen den här 67 år gamla kvinna och hennes livsglädje.  Någonting hon sa har verkligen etsat sig fast hos mig "om jag genom att berätta min historia och bara kan hjälpa en enda liten unge – så har det svåra som jag upplevt inte varit förgäves" Så tänker jag också om mitt skrivande. Om det finns någon där ute som på något sett känner att mitt skrivande hjälper denne på nåt sätt så kommer jag fortsätta. Jag kommer fortsätta att skriva om mina upplevelser. Vet inte hur ofta. En dag kanske jag också har skrivit en bok och står och föreläser för människor runt om i Sverige.
I morgon ska jag möta en person på den här organisationen. Vet inte hur jag känner inför det, har inte reflekterat över det. Ska jag verkligen riva upp gamla sår, är det värt det för att hjälpa andra. Den här gången när jag skrivit om mina upplevelser har jag ju klarat mig. Vi får se efter morgondagen vad som väntar...
Som nyfödd är hon nära att bli lämnad i en snödriva.
Som sjuåring blir hon våldtagen av en alkoholist i en trappuppgång.
Som nioåring rymmer hon hemifrån och blir än en gång våldtagen av en långtradarchaufför som gett henne lift.
Som tolvåring börjar hon sälja sin kropp till fyllgubbarna i Björns trädgård på Söder i Stockholm.
Som trettonåring är hon fullfjädrad prostituerad i City och har en hallick som tar ifrån henne merparten av de pengar hon tjänar.
Som tonåring blir hon snart grovt kriminell och utnämns av pressen till Sveriges gangsterdrottning.
Hon kommer att tillbringa sexton år av sitt liv på olika institutioner, alltifrån flickhem, ungdomsvårdsskolor och psykiatriska kliniker till slutna avdelningar på såväl mentalsjukhus som kvinnofängelset Hinseberg.
Hon heter Birgitta Blondie Andersson och har levt ett liv som de flesta människor inte kan föreställa sig ens i sin vildaste och mörkaste fantasi.
Om detta liv i fattigdom, förnedring och fullständig utsatthet berättar hon osentimentalt och med kärv humor i
Blondie.
Det här är på samma gång ett skakande tidsdokument, ett gripande kvinnoöde och en paradoxalt upplyftande skildring av närmast ofattbar mänsklig styrka.
Från Adlibris

Kommentarer


Kommentera inlägget här: