jaggerdigmittliv

Om sexuella övergrepp, Självskadebeteende och Ångest

Börjar förstå en del saker...

Kategori: Allmänt

"En viktig del i bearbetningen är att sätta gränser för sig själv och att sätta tydliga gränser för andra. Att säga nej kan kännas både skrämmande och främmande. När du försöker att sätta gränser kan du få en känsla av att världen kommer att rasa samman och du får katastroftankar. Du är övertygad om att ingen kommer att tycka om dig om du säger nej. När man säger nej måste man kommentera och förklara sitt beslut. Du ställs inför krav, att du ska ställa upp på allt som andra vill och vara till lags och finnas till för alla. När du börjar säga nej måste du kunna tackla människors reaktioner, du kan räkna med att få en del negativa bemötanden när du börjar sätta gränser."

Varför kan jag inte lära mig att säga nej? Igår hade jag sex igen med en kille efter krogen, utan att kunna säga nej fast jag innerst inne ville säga det. Trodde att han var i 28-29 års åldern. Det kändes väldigt gammalt men endå okej. Fick veta efteråt att han var 34. 34 år!! Känns helt sjukt, helt fel. Han betedde sig itne som 34 men det känns inte bra det här alltså, fick en smärre chock när han berättade det. När jag blev utsatt för övergreppen var han 33-35 år. Den åldern ger mig rysningar. Och nu har jag haft sex med en som är 34- FYFAN

Kommentarer

  • Sanna säger:

    Att sätta gränser är väldigt svårt tycker jag och kan tänka mig att det känns väldigt svårt för dig också. Sex är svårt och förhållandet till ens egen kropp och sexualitet är svårförståelig. Speciellt då det känns som att vi lever i ett samhälle där killar har rätt till våra kroppar, det är en skev känsfördelning och det är en köttmarknad.



    Förlåt att jag inte har svarat på ditt mejl, funderar på det väldigt ofta. Som du säger har du blivit bra på att tränga undan minnesbilder, men jag tror att de finns med dig undermedvetet och att du "straffar"dig själv med att ha sex fastän du inte vill. Det viktigaste kanske är att släppa bilden av att "killar ska få det de vill ha, det är bara sex". Jag tror att många tjejer har den bilden, även jag själv ibland. Det är svårt att veta om man vill ha sex eller om man gör det av andra anledningar ibland.

    2010-09-30 | 22:33:36
    Bloggadress: http://sannarosvall.blogg.se/
  • e säger:

    jo du har nog rätt. Man har den bilden, det är bara sex. Måste lära mig att säga nej. En tids avhållsamhet kanske skulle vara nåt men det skulle inte gå

    2010-10-05 | 13:50:37

Kommentera inlägget här: