jaggerdigmittliv

Om sexuella övergrepp, Självskadebeteende och Ångest

det har tidvis gått bra, tidvis har skakandet lagt sig

Kategori: Ångest


I ett par dagar har jag känt trycket över bröstet igen. Vet inte vad som utlöst ångesten denna gång. För det mesta vet jag inte varför. Den bara kommer och knackar på, utan förvarning. Igår blev det värre. Satt på föreläsning. När jag har ångest hatar jag att sitta med folk på sidorna så jag inte kan komma ut. Jag känner mig instängd. Ångesten kom krypandes. Muntorrhet, panikkänslor, illamående, darrig. Nu känner jag så väl igen symtomen. Jag överlevde föreläsningen utan att springa ut (med nöd och näppe). men det var den längsta någonsin. Minuterna gick så långsamt, hörde ingenting vad föreläsaren sa. Försökte tänka på annat förutom känslan av hjälplöshet. Resten av gårdagkvällen var jag allmänt trött och inget kändes kul. Följde med två kompisar ut men drack bara 1 glas vin och 2 öl för jag skulle ha jobbat idag. När vi kom hem och den lilla alkoholen i min kropp försvunnit började ångesten komma tillbaka (jag har aldrig använt alkohol som en "medicin" men nu känns det nästan som att jag gjorde det för medans jag var ute var ångesten som bortblåst, sällskapet kan också ha bidragit) Har sovit så dåligt inatt, vaknat, somnat, vaknat, somnat, drömt konstigt. Har legat och vridit och vänt på mig hela morgonen. Klev upp kl 9. Trodde ångesten skulle vara borta, eller iaf dämpad. Skulle börjat jobba kl 10 men idag var ångesten värre än på länge. Skakig, enormt illamående, allt känns värdelöst så jag ringde och sjukanmälde mig. Känner mig ännu mer värdelös nu. Kommer bli en dag i sängen.


Vad beror det på? jag lever ett ganska hektiskt liv. Fullt upp hela tiden, kanske inte har stannat upp och känt efter hur jag egentligen mår. Det är mycket alkohol i mitt liv just nu. många fester. så är det att leva studentliv tydligen. Sen jag blev singel har jag legat med ganska många killar. Är det bara sex eller är det nåt mer? Bekräftelse? Närhet? Slippa känna sig ensam? Jag vet inte!

Kommentarer

  • nora säger:

    Hejsan, jag undrar om du kanske kunde skriva lite mer om övergreppen?

    2010-04-04 | 08:53:57
  • Sara säger:

    Först och främst till Nora, det är ingen sak man kan fråga om! Detta är ju ingen bok direkt.



    Sen till du som skriver bloggen: Först och främst tycker jag att du är jätte modig som orkar skriva om detta. Jag funderar på att också öppna en anonym blogg och skriva om mina problem.



    Sen frågan, har du tänkt på att man kan använda sex för att skada sig själv? Istället för att ta rakbladet kan man träffa ansiktslösa män och ha sex med dem bara för att skada sig själv. Har varit där. När rakbladet inte fanns längre så fanns det plötsligt många frivilliga killar.

    Men det kan ju även vara att du vill ha bekräftelse att du faktiskt duger till nånting? Och att du får känna den närheten du saknar..

    2010-04-04 | 09:34:37
  • e säger:

    Nora: jag ska definitivt skriva mer om övergreppen. När jag får ork och lust. det går i vågor det där



    Sara: ja, det har jag tänkt på faktiskt. Tror det handlar mest om bekräftelse, ett bevis på att man duger. men det kan ligga nånting i det du säger. Hur var det för dig? berätta gärna lite

    2010-04-04 | 17:19:41
  • Sara säger:

    Man vill ju hela tiden ha bekräftelse, självklart. Men jag gjorde det mera för att skada mig själv. Jag Framkallade ångesten, genom att skada mig själv sexuellt. Jag 'ville' att ångesten skulle komma igång, för att skada mig själv.

    Det kanske låter konstigt, men så fungerade jag då. Jag skadade mig själv genom att självmant framkalla ångesten.

    2010-04-04 | 18:39:48
  • Madde säger:

    hejhej! Hjälp mig gärna med frågan på mitt inlägg:)Tack på förhand:)

    2010-04-04 | 19:09:21
    Bloggadress: http://madeleinebjornlund.blogg.se/
  • e säger:

    Sara: förstår precis vad du menar med att framkalla ångest. När jag mådde som sämst och väl hade en bra dag ville jag må dåligt så jag kunde börja skära mig bara för att liksom. Kunde sitta och läsa om hemska saker på nätet bara för att må dåligt, tittade på hemska och sorgliga filmer också för att få må dåligt. Kollade ofta på interupted girl förr om åren för den filmen fick mig verkligen att må dåligt

    2010-04-04 | 21:40:29

Kommentera inlägget här: