jaggerdigmittliv

Om sexuella övergrepp, Självskadebeteende och Ångest

Boktips

Kategori: Boktips




Som 14 åring blir Tessan våldtagen. Hon berättar inte för någon vad som hänt. Efter våldtäckten börjar hon sälja sex, till slut betalar inte ens männen henne, hon vill endå inte ha deras pengar. Hon använder sex för att minska sin ångest. Hon utsätter sig själv för livsfara och blir våldtagen flera gånger.


Att använda sex för att lindra ångest eller för att skada sig själv är ett ämne som måste synliggöras mer. Att skära sig är inte enda sättet att skada sig på. Vill man göra illa sig själv så finns det otroligt många sätt. Jag vet själv hur lätt det är att dölja och hur bra man blir på att ljuga. Det gäller att få upp ögonen och se barn och ungdomar som är självdestruktiva. Självskadebeteende syns inte alltid därför är det viktigt att vara lyhörd.

Kommentarer

  • Lollo säger:

    Den boken har jag. Jag måste säga att den var riktigt jobbig att läsa. Men ändå starkt av henne att orka berätta sin historia.

    2010-08-06 | 22:36:45
    Bloggadress: http://avantilouice.webblogg.se/
  • Sara säger:

    Jag har också läst den boken, den är verkligen värd att läsa, och jag håller med dig om att världen måste förstå att man behöver inte skära sig för att skada sig själv. Jag har båda skurit mig, och använt sex, för att skada mig själv.

    2010-08-07 | 12:27:14
  • Lisa säger:

    Hej jag har läst i din blogg och tycker du är otroligt stark som berättar allt detta! Har fått inspiration och funderar på att öppna en egen blogg om vad jag har gått igenom, jag såg att du läste tragiska böcker för att du kände igen dig i dom? Jag gör likadant och om du vill kan jag rekomendera några! Tack för att du berättar din historia!



    Många lyckönskningar till dig!

    2011-07-26 | 19:59:09

Kommentera inlägget här: